Blog

Platená reklama na Facebooku

01/02/2016

Hit poslednej doby – sociálne siete získavajú čoraz viac na svojej popularite. Slovákov je na Facebooku, ktorý je jednotkou medzi sociálnymi sieťami na Slovensku, už viac ako 1,5 milióna, čo predstavuje viac než 50% z celkovej internetovej populácie. Počet užívateľov predovšetkým v segmente 35 – 54 rokov však neustále rastie. Môže teda reklama na Facebooku predstavovať marketingový kanál, ktorý treba povinne využiť?

Ako funguje reklama na Facebooku?

Obchodný model reklamy na Facebooku ponúka na výber dve možnosti:

  • Platba za kliknutie (PPC/CPC) - to znamená, že sa platí nie za zobrazenie ale až za kliknutie na vašu reklamu. Tento systém funguje na princípe aukcie – kto je ochotný zaplatiť za kliknutie (rozumej návštevu propagovanej stránky) najviac, toho inzerát bude zobrazený na prvej pozícii.
  • Platba za zobrazenie (CPM) - platí sa za 1000 zobrazení vášho inzerátu bez ohľadu na to, či na inzerát niekto klikne alebo nie.

Na prvý pohľad sa prvý model môže zdať nákladnejší, ak je však kampaň vhodne spracovaná a cielená na presnú skupinu, nemusí to byť pravda. Druhý model je vhodný najmä pre zvýšenie povedomia o značke alebo produkte, kedy nie je cieľom získať čo najväčší počet kliknutí na inzerát. Systém poskytuje pomerne jednoduchý a pohodlný spôsob sledovania rozpočtu vašich kampaní a možnosť pre ich operatívnu úpravu. Inzerenti majú zároveň k dispozícii detailnú štatistiku, pomocou ktorej je možné priebežne vyhodnocovať efektivitu a účinnosť kampaní.

Prostredníctvom inzerátov na Facebooku je možné propagovať dva typy stránok:

  • Externé stránky - napríklad firemné stránky, microsite, špeciálnu cieľovú stránku a podobne
  • Interné stránky na Facebooku - vaša firemná stránka na Facebooku, udalosť, aplikácie pre Facebook alebo skupinu

Samotný inzerát obsahuje nadpis (ktorý funguje ako odkaz/linka), ilustračný obrázok (alebo banner) a krátky popis inzerátu. Facebook automaticky pridáva ku každému inzerátu tlačidlo “Páči sa mi to”, ktorým môžu užívatelia, ktorých váš inzerát zaujal, vyjadriť svoj názor. Po kliknutí na tlačidlo “Páči sa mi to” sa informácia o tejto udalosti zobrazí v rámci profilu užívateľa, ktorý uvidia všetci jeho priatelia. Ak bude váš inzerát na Facebooku zaujímavý a označí ho tlačidlom veľký počet ľudí, pri priemernom počte 130 priateľov na užívateľa môžete získať dodatočnú reklamu obrých rozmerov. Možnosti ďalšieho šírenia vašej reklamy tak budú kvadratické.

Z pohľadu možnosti získania nových návštevníkov na propagované stránky, návštevníkov môžeme rozdeliť na dve skupiny:

  1. Návštevníci získaní priamo plateným inzerátom
  2. Návštevníci získaní prostredníctvom zdieľania a odporúčania medzi priateľmi

Zo skúseností a prieskumov vyplýva, že efektivita druhého spôsobu je vyššia v priemere o 15 až 20% oproti prvému spôsobu. Dôvod je prostý – ľudia majú vyššiu tendenciu dôverovať názoru svojich priateľov, než samotným inzerátom, na ktoré nazerajú ako na klasickú formu reklamy.

Výhody reklamy na Facebooku

Facebook so svojimi 500 miliónmi užívateľov, z ktorých väčšina má vo svojich osobných profiloch veľmi podrobne vyplnené svoje sociodemografické údaje, záľuby a názory, predstavuje obrovské množstvo potenciálnych zákazníkov, ktorých je možné prostredníctvom reklamného systému osloviť. Najväčšou výhodou je práve možnosť extrémne presne cieliť zobrazovanie reklamy práve vašej cieľovej skupine.

Pre jednoduchosť môžeme najväčšie výhody reklamy na Facebooku zhrnúť na tieto:

  • Rýchle nastavenie a spustenie kampane
  • Možnosť výberu obchodného modelu (CPC alebo CPM)
  • Možnosť cielenia podľa sociodemografických údajov
  • Možnosť geografického a jazykového cielenia
  • Presné štatistické sledovanie kampaní

Nevýhody reklamy na Facebooku

Tak ako každá minca má dve strany, aj reklama na Facebooku má svoju odvrátenú stranu. Jednak nie je vhodná pre všetky typy biznisu, alebo presnejšie, pre propagovanie všetkých produktov a služieb. Pokiaľ je cieľ vašej reklamnej aktivity podpora PR a budovanie značky či mena firmy alebo podpora vašich eventov alebo spotrebiteľských súťaží, potom je táto forma reklamy vhodná pre každú firmu. Ak je však vaša činnosť zameraná na B2B segment, priama propagácia vašich produktov či služieb sa na Facebooku minie účinkom.

Ľudia trávia čas na sociálnych sieťach, aby mohli komunikovať so svojimi známymi, prípadne s ľudmi s podobnými záujmami či názormi. Preto priama reklama na podporu predaja tovaru či služieb má len veľmi slabú účinnosť. Ak sa vám však podarí užívateľov vtiahnuť do komunikácie formou odporúčaní či zdieľania názorov, potom je možné pretaviť takúto komunikáciu i do priameho zvýšenia predaja.

Ak máme zhrnúť hlavné nedostatky reklamy na Facebooku, je potrebné poznať najmä tieto:

  • Nie všetci ľudia uvádzajú v profile skutočné údaje
  • Marketingové a reklamné aktivity si vyžadujú špecifický prístup a stratégiu
  • Reklama na Facebooku nie je efektívna pre priamu podporu predaja
  • Vyžaduje si optimálne denné sledovanie a koordináciu s marketingom vašej FB stránky
  • Nízka účinnosť inzerátov z pohľadu pomeru zobrazení voči kliknutiam (CTR)

Je Facebook priestor pre Vašu firmu?

Určite áno. Samotná reklama vo forme inzerátov však nestačí. Je potrebné ju spojiť a skoordinovať s komplexným marketingom na tejto sociálnej sieti. Vhodne cielené a spracované inzeráty spolu s prepracovanou stratégiou môžu výrazne podporiť vaše marketingové a obchodné aktivity.

Na čo si teda dať pozor a na čo sa zamerať? Predovšetkým je vhodné dodržať tieto zásady:

  1. Poznať sociálny mediálny kanál, na ktorý cielite
  2. Poznať vašu cieľovú skupinu
  3. Zabezpečiť, že inzeráty dopĺňajú aktuálny obsah na sociálnej sieti
  4. Mať prítomnosť na Facebooku vo forme firemnej stránky

Jednoducho povedané, zaplatením si niekoľkých inzerátov na Facebooku dieru do sveta neurobíte. Ako sa často hovorí v marketingových kruhoch, “trh na sociálnych sieťach sú konverzácie” a teda “participácia je marketing”. Komunikujte so svojimi priaznivcami prostredníctvom sociálnych sietí a okrem toho, že získate cennú spätnú väzbu, podporíte vašu kredibilitu a získate si verných zákazníkov, ktorí vás budú odporúčať svojim známym.